Tuntipalkkaisten teknisten alojen neuvottelupäivät 2011

JHL TUNTIPALKKAISTEN TEKNISTEN ALOJEN NEUVOTTELUPÄIVÄT 17.-18.9.2011

Perinteisille neuvottelupäiville 17.-18.9.2011 osallistui 65 tuntipalkkaisten edustajaa 19:stä yhdistyksestä tai yhteisjärjestöstä. Päivien järjestämisestä vastasi tänä vuonna oma yhdistyksemme JHL 615

Kokous oli yksimielisesti tuntipalkkasopimuksen säilyttämisen ja kehittämisen kannalla. Yksimielisesti saatiin myös kasaan seuraava julkilausuma:

Tallinna 18.9.2011

JULKILAUSUMA

JHL:n tuntipalkkaisten ja teknisten alojen neuvottelupäivät 17. – 18.9.2011

Me kuusikymmentäviisi eri puolilta Suomea kokoontunutta tuntipalkkaisten edustajaa esitämme 17.-18.9.2011 pitämämme neuvottelupäivien yksimielisenä mielipiteenä seuraavaa:

1. Tuntipalkkasopimus on säilytettävä omana itsenäisenä sopimuksena pääsopimuksessa ja sitä on kehitettävä yhä paremmaksi. Olemme valmiita käyttämään kaikkia mahdollisia keinoja tämän saavuttamiseksi.

2. Palkankorotukset tulee toteuttaa pääsääntöisesti yleiskorotuksina ja europainotteisina.

3. Sopimuskauden pituus tulee olla enintään kaksi vuotta. Teknisen sektorin jälkeenjääneisyys kunta-alalla tulee korjata.

4. JHL:n tulee vastustaa voimakkaasti yksityistämistä, sillä se heikentää edunvalvontaa ja vaikeuttaa tiedon saantia.

5. Uusien työntekijöiden / oppisopimusoppilaiden sekä vastaavien ohjaajana / valvojana toimivan on saatava ylimääräisestä työstä kunnon korvaus, joka on vähintään yksi euro tunnilta.

6. Luottamusmiesten ajankäyttöön on saatava tuntuva parannus.

7. Työnantajan sopimusshoppailu on lopetettava millä keinoilla hyvänsä. Ei voi olla oikein, että työnantaja voi yksipuolisesti vaihtaa itselleen edullisimmalta tuntuvan työehtosopimuksen piiriin.

8. Valitsimme ydinryhmän yhteistyötä tekemään ja tukemaan neuvottelijaamme valtakunnallisissa TTES –neuvotteluissa.

Neuvottelupäivillä edustettuina olleet yhdistykset:

Tampereen kunnantyöntekijäin ammattiosasto JHL ry 003

Oulun kunta-alan yhteisjärjestö JHL ry 917

Puolesta:

REINO LEIMOLA                                              MARKKU VIHAVAINEN

neuvottelupäivien puheenjohtaja                       neuvottelupäivien sihteeri