EDUSTAJISTO 14.-15.11.2012

Valtiosihteeri Janne Metsämäellä ja toimialajohtaja Päivi Niemi-Laineella näyttää olevan paljon asiaa toisilleen.
Kokousedustajat alkavat hiljalleen olla paikalla.
JHL:n kehittämispäällikkö Jari Vettenranta yrittää saada jotain tolkkua kokouksen tekemistä esityksistä toimintasuunnitelmaan.

JHL:N EDUSTAJISTON SYYSKOKOUS 14.-15.11.2012

Kokous alkoi kello 10 valtiosihteeri Janne Metsämäen (Työ- ja elinkeinoministeriö) luennolla työelämän kehittämisstrategiasta.

Eniten puhetta sen sijaan kirvoitti esitelmä JHL-talosta ja liiton koulutuksen näkymistä. Koulutuksen siirtäminen pääosin Helsinkiin JHL-taloon on sitten edessä. Meille vanhoille Karjaan kävijöille tämä päivä, 14.11., tulee aina olemaan surun päivä. JHL:n hallitus nimittäin teki sen päätöksen, mitä oli jo odotettukin, eli Karjaan Raseborg-opiston kiinteistö myydään. Ostaja ja kauppahinta ovat toistaiseksi luottamuksellista tietoa.

Muistetaan kuitenkin, että liitolla on myös varsin kunnianhimoiset suunnitelmat uuden JHL-talon ja sinne sijoittuvan JHL-opiston suhteen. Ympäristö tietysti on kaikkea muuta kuin viehättävä Raseborgiin verrattuna, mutta vastapainona on tietenkin Helsingin nähtävyydet ja vapaa-ajan mahdollisuudet. Ei koulutus Raseborgin myötä katoa, se vain vaihtaa paikkaa. Ikävää silti.

Myös vakuutusyhtiö Turvan edustajat olivat paikalla vakuutuksiaan esittelemässä.

Varsinaisia esityslistalla olleita kokousasioita edustajisto ehti käsitellä rutiiniasioiden lisäksi vain liiton toimintasuunnitelman, johon esitettiinkin eräitä korjauksia, lisäyksiä ja tarkennuksia. Liitto on lähiaikoina melkoisessa myllerryksessä; organisaatiouudistuksilta ei vältytä JHL:ssäkään. Suunnitelma tarkennuksineen hyväksyttiin torstaina.

TORSTAINA 15.11.2012 edustajiston kokous alkoi kello 09:00. Julkilausumavaliokunta piti päivän ensimmäisen kokouksensa ennen sitä, kello 08:30.

Kokouksen aluksi JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta piti esitelmän työmarkkinatilanteesta. Videoitu puhe löytyy teknisistä syistä kolmeen osaan pilkottuna viereisten linkkien takaa. Sitten käsiteltiin kokoukselle tulleet aloitteet ja kokouksen aloitteisiin tekemät ehdotukset, joita julkilausumavaliokunta siirtyi muokkaamaan.

Myös liiton talousarvio tuli käsiteltyä ja hyväksyttyä, samoin koko joukko pienempiä asioita. Samoin käsiteltiin julkilausumavaliokunnan stilisoimat toimintasuunnitelman kohdat ja hyväksyttiin lopullinen toimintasuunnitelma ja kokouksen julkilausuma. Vielä viime metreillä toimintasuunnitelmaan lisättiin maininta verkkolehden julkaisemisen selvitystyöstä.

Siinäpä sitä olikin kahdelle päivälle ohjelmaa kerrakseen.

Liiton sivuilla oleva teksti on jossain määrin puutteellinen ja jopa harhaan johtava; esimerkiksi liittoyhteistyö pitää sisällään myös kansainvälisen yhteistyön ja lähialueiden ammattiyhdistystoiminnan tukemisen.

KLIKKAA ALTA VIDEO PUHEENJOHTAJA JARKKO ELORANNAN TYÖMARKKINAKATSAUKSESTA. Video on sijoitettu YouTubeen. Koska videoleikkeiden pituus "Tuubissa" on rajallinen, on puhe pätkitty tässä kolmeen osaan. Koko puheen voi siis nähdä ja kuulla valitsemalla osat 1 - 3 kaikki vuoron perään.

OSA 1

OSA 2

OSA 3

Julkilausumavaliokunta työskentelee. Myös yhdistyksemme sihteeri Markku Vihavainen oli valiokunnan jäsenenä ja saikin muutaman parannuksen aikaan liiton toimintasuunnitelmaan ja julkilausumaan.
Kokous on viimein ohi ja on kotiinlähdön aika. Kuvassa etualalla vasemmalta liiton johtotroikka: Jarkko Eloranta, Päivi Niemi-Laine ja Teija Asara-Laaksonen

Sivun kuvat saat esille isompana klikkaamalla niitä!