TTES Neuvottelupäivät 2013

Perinteiset tuntipalkkaisten teknisten alojen neuvottelupäivät pidettiin tänä vuonna Tampereella. 31.8.-1.9.2013.

Espoon julkisten ja teknisten alojen työntekijät JHL ry lähetti paikalle neljä edustajaa, jotka matkustivat paikalle jo 30.8. perjantai-iltana. Paikalla olivat: Markku Vihavainen, Jaakko Kananen, Pertti Minkkinen ja Juhani Vertanen; kaikki yhdistyksen toimihenkilöitä ja hallituksen jäseniä.

Kokouksessa kuultiin mm. JHL:n puheenjohtaja Jarkko Elorannan todella tuore työmarkkinakatsaus pitäen sisällään keskusjärjestöjen 30.8. solmiman "Työllisyys- ja kasvusopimuksen". Käytännössä sopimus on reaaliansioiden osalta nolla- tai miinusmerkkinen sisältämistään pienistä korotuksista ja verohelpotuksista huolimatta.

Kokous pääosin hyväksyi "pitkin hampain" sopimuksen vallitsevassa taloustilanteessa todeten samalla, että kysymyksessä on todellakin poikkeustilanne. Tosin 1990-luvun alussa oli useampi palkankorotukseton vuosi peräkkäin, jolloin vain uusittiin vanha sopimus.

Neuvottelupäivistä tulee vielä lisää materiaalia tälle sivulle.

Ohessa neuvottelupäivien julkilausuma.

Liitteenä myös materiaalia Työllisyys- ja kasvusopimukseen liittyen pdf-tiedostoina.

PDF-tiedostovaltion tuki työmarkkinoille 2013.pdf (55 kB)
Hallituksen tukitoimenpiteet, mikäli sopimus hyväksytään.
PDF-tiedostotyollisyys-ja_kasvusopimus_kalvosarja_182c.pdf (21 kB)
PDF-tiedostotyollisyys-ja_kasvusopimus_5a35.pdf (60 kB)
PDF-tiedostoKuntien teknisten tuntipalkkaisten neuvottelupäivät Tampereella.pdf (6 kB)
Neuvottelupäivien julkilausuma