EDUSTAJISTO 24.10.2013

Kokous alkoi mukavasti herkullisella lounaalla
Ensimmäiset kokoustajat ovat saapuneet.
JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta selosti sopimustilannetta.
Puheenjohtajisto skarppina.
Kokous menossa
Neuvottelupäällikkö Ekström selosti edustajistolle kuvioita juuri ennen neuvottelujen jatkoa.
Kahvitauko
yhteiskuntavaikuttamisen päällikkö Timo Lehtinen esitelmöi
Hallitus sai valtuudet päättää sopimusten kohtalosta.

JHL:n edustajiston ylimääräinen kokous Katajanokalla 24.10.2013

Edustajiston on määrä päättää alakohtaisten sopimusten hyväksymisestä tai hylkäämisestä.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että edustajisto siirtää päätösvallan hallitukselle, koska neuvottelut ovat vielä pahasti kesken ja haluamme saada kaikki liiton sopimusalalla olevat sopimukset "työllisyystupon" piiriin.

Kunta-alan sopimusneuvottelut jatkuvat tänään kello 15, neuvottelupäällikkö Håkan Ekström kävi selostamassa tilannetta edustajistolle kello 14.

Kahvitauko pidettiin noin kello 15. Sopimusselostukset jatkuvat. Ilta lähenee, kokouksen lopusta ei tietoa, eli ei ole vielä näköpiirissä. Tauon jälkeen kokous jatkui jälleen kello 16:50.

Kuultiin yhteiskuntavaikuttamisen päällikkö Timo Lehtisen esitys valtion (hallituksen) esityksistä JHL:n näkökulmasta.

Kello 17:07 saapui puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertomaan, että kunta-alan neuvottelutulos (kvtes) on juuri saavutettu. Jarkko selosti sopimusehdotukseen viime metreillä tulleet muutokset ja lopuksi äänestettiin hallituksen oikeudesta päättää sopimuksien hyväksymisestä tai hylkäämisestä, eli käytännössä hyväksymisestä. Sikäli kiintoisa äänestys, että hallituksen esitystä vastaan eivät äänestäneet hekään, jotka olivat vastaehdotusta esittäneet ja kannattaneet.

Kokous päättyi kello 17:38.

Perjantaina saamme varmasti lukea lisää JHL:n sivuilta.

KLIKKAA

Tuntitessissä 20 €:n yleiskorotus tarkoittanee 13 senttiä 1A ja 1B palkkaryhmissä ja 12 senttiä muissa. Tämä on kuitenkin ennakkotietoa ja saattaa muuttua lopullisessa sopimuksessa. Olosuhteisiin ja raameihin nähden neuvottelijat olivat mielestäni aika hyvin onnistuneet tehtävässään.

JHL:n edustajisto kokoontuu seuraavan kerran sääntömääräiseen syyskokoukseensa 13. - 14.11.2013.

Markku Vihavainen, edustajiston jäsen