Turun neuvottelupäivien julkilausuma

4.9.2023

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton valtakunnallisten teknisten alojen tuntipalkkaisten (TTES) neuvottelu-päivät 2.-3.9.2023 Turussa.
Neuvottelupäiville osallistui noin 50 tuntipalkkaisten edustajaa ympäri Suomea.
JULKILAUSUMA
Kunta-alan tuntipalkkaisen henkilöstön työehtosopimus TTES on paitsi sopimus työn tekemisen eh-doista, myös teknisen alan työyhteisöjä ja ammatillista ylpeyttä ylläpitävä rakenne. TTES:een kuuluvat suorittavan työn tekijät ovat alojensa parhaita ammattilaisia. Sopimuksen pitkään jatkunut rapauttaminen on ollut myös työyhteisöjen sosiaalista heikentämistä.
Työnantajalle TTES antaa mahdollisuuden joustaviin työn teettämisen järjestelyihin ja korkeaan tuotta-vuuteen muuttuvissa olosuhteissa. Työntekijöiden ja työnantajan edut kohtaavat sopimusmuodossa, jota on määrätietoisesti kehitetty puolen vuosisadan ajan. Tätä kehittämistä tulee jatkaa seuraavatkin vii-sikymmentä vuotta.
Olemme tuntipalkkaisten lukumäärässä vajonneet maanlaajuisesti tasolle, joka vaarantaa kunta-alan teknisen työn tekemisen parhaita käytäntöjä ja tehdyn työn laadun. Kunta-alan tuntipalkkaisen henkilös-tön työehtosopimuksen soveltamisalaa on syytä soveltavin osin laajentaa, eikä supistaa entisestään. Kuntien tuntipalkkaisten työntekijöiden määrän tulee kääntyä nousuun seuraavien vuosien aikana. Se on työntekijöiden, työnantajan ja kuntien teettämän työn maksavien veronmaksajien etu.
Yhteiskunnallisen keskustelun kiihtyessä ja työmarkkinatilanteen ollessa poikkeuksellisen epävarma tar-vitsemme mahdollisimman vakaita, hyviksi havaittuja käytäntöjä työelämässä. Kunta-alan tuntipalkkaisen henkilöstön työehtosopimuksen vahvistaminen on tässä tilanteessa kuntia, maakuntia ja koko Suomea tukevaa työtä.
Maarit Salonen
Turun yhteisjärjestö JHL ry