LIITON JÄSENMAKSU ALENEE VUONNA 2022

28.10.2021

JHL:n edustajisto hyväksyi syyskokouksessaan talousarvion, joka tekee ammattiliiton jäsenyyden vieläkin houkuttelevammaksi. Vuonna 2022 liiton jäsenmaksu on vain prosentin bruttotuloista. Summaan kuuluu myös työttömyyskassan jäsenyys. Liiton osuus jäsenmaksusta on 0,7 prosenttia ja kassan 0,3 prosenttia.

Muutos nykytilanteeseen on tuntuva. Vuonna 2021 ammattiliiton ja työttömyyskassan jäsenmaksu on yhteensä 1,38 prosenttia.

– Jäsenmaksun alennuksen toivotaan parantavan liiton vetovoimaa ja tuovan uusia ihmisiä Suomen parhaan edunvalvonnan piiriin. Jäsenmaksutulojen väheneminen kompensoidaan liiton vuosikymmenten aikana kertyneellä varallisuudella. Vahvaa tasetta käytetään niiden hyväksi, joille se kuuluu, JHL:n talousjohtaja Jan Saarinen perustelee.

Maksut alentuvat myös osalla eläkeläisistä.

Muutoksen jälkeen JHL on Suomen edullisin hyvinvointialojen ammattiliitto. Jäsenmaksu on halvempi kuin esimerkiksi Superilla tai Tehyllä.

Liiton minimijäsenmaksu säilyy ensi vuonna ennallaan. Se on jatkossakin kahdeksan euroa kuussa. Poikkeuksena on 70-vuotta täyttäneiden jäsenten jäsenmaksu, joka on jatkossa vain viisi euroa kuussa.

Ammattia harjoittavien jäsenmaksu säilyy nykyisellään, 20 eurona kuukaudessa.

Jäsenmaksuissa otettiin käyttöön myös jäsenmaksukatto. Jatkossa ammattiliiton jäsenyys maksaa vuodessa korkeintaan 600 euroa. Jäsenmaksukatosta päätettiin äänestyksen jälkeen selvin luvuin.

Jäsenmaksupalaute yhdistyksille pysyy ennallaan.

Jäsenmaksualesta huolimatta yhdistysten osuus ammattiliitto JHL:n tuloista säilyy ennallaan. Yhdistykset saavat ensi vuonna liiton keräämistä jäsenmaksuista 20 prosenttia. Jäsenmaksujen alentuminen tiputtaa liiton tuloja tuntuvasti, mutta yhdistyksille maksetaan tästä kompensaatio. Näin yhdistysten tulot pysyvät vuoden 2021 tasolla.