Liitto vai Loimaan kassa?

10.11.2018

Ennen kuin edes harkitset liitosta eroamista, lue tämä

Loimaan kassa perustettiin vuonna 1991 päämääränään ammattiyhdistysliikkeen heikentäminen ja jäsenien vieminen ay-liikkeeltä. Loimaalainen entinen tekstiili- ja nahka-alan yrittäjä Juho Paloheimo toimi YTK:n johtajana perustamisesta vuoteen 2005 asti. Myöhemmin Kokoomuksen puoluevaltuuston varavaltuutettuna toiminut Paloheimo perusteli kassan perustamista ammattiyhdistysliikkeen vastaisena toimena.

Loimaan kassa eli virallisesti Yleinen työttömyyskassa väittää olevansa liittojen työttömyyskassoja edullisempi, mikä tavallisen työntekijän kohdalla ei pidä paikkaansa. Liittojen työttömyyskassojen jäsenyys on tavallisesti edullisempi. Usein korkeampi hinta liittojen jäsenyydessä johtuu siitä, että ollaan sekä liiton että työttömyyskassan jäseniä. Liittokin tarvitsee rahaa rahoittaakseen jäsenistön edunvalvonnan, työolojen kehittämisen, oikeusavun ja oikeusturvan vahvistamisen, koulutuksen, luottamusmiehen palvelut ja monet muut edut.

Loimaan kassa ei tarjoa oikeusapua, ei koulutusta, ei neuvontaa, ei tukea ristiriitatilanteissa, ei jäsentapahtumia eikä -alennuksia, ei vakuutusturvaa… Nämä kaikki edut saat vain ammattiliiton jäsenenä.

Jos nyt kuitenkin ihan varmasti olet sitä mieltä, että et koskaan tule näitä liiton palveluja tarvitsemaan, on silti järkevämpi ja edullisempi vaihtoehto kuulua pelkkään liiton työttömyyskassaan kuin YTK:aan. Muista kuitenkin, että vain liiton jäsenenä saat liiton jäsenedut ja varmuuden avusta kohdatessasi hankaluuksia työelämässä.